Saturday, May 15, 2010

Kesan Ultra Lembayung(UV)


MATAHARI sering dikaitkan dengan kesan kerosakan pada kulit manusia. Tetapi, tahukah anda bahawa kesan radiasi ultra lembayung (UV) boleh menyebabkan kerosakan penglihatan?

Lebih daripada 99 peratus daripada radiasi solar UV diserap oleh struktur hadapan mata. Terdapat bukti saintifik yang mengatakan bahawa penyerapan UV oleh mata mungkin menyumbang kepada perubahan yang berkaitan usia pada mata serta beberapa jenis penyakit mata yang serius.-keratan kosmo (http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0612&pub=Kosmo&sec=Pesona&pg=ps_06.htm)

selepas dikejutkan dengan lapisan ozon mula menipis dan berlubang .. pancaran sinaran UV masuk terus tanpa di tapis oleh ozon .. ini menyebabkan manusia lebih kerap mendapat kanser dan penyakit daripada sinaran ini..

Bagi saya .. seorang pemancing .. peralatan yang wajib ada dibawa ketika berada di dalam laut.. terutamanya 4hari atau lebih berada di dalam laut...krim pelindung sinaran UV adalah penyelesaian dengan masalah ini..

Manakala bagi mengurangkan sinaran UV ke dalam mata ...saya mengesyorkan pengunaanSunglases (polarized)




kedua2 benda ini selalu dipandang remeh .. kepada pemancing mungkin kerana harga nya agak mahal .. tapi bagi saya ... membeli barang lebih kerana manfaat yang kite dapat lebih baik dari membeli barang yang tiada manfaat pada kita sekarang dan masa hadapn ... so guys jangan lupa ini barang tau kalau pegi mancing ..

No comments: